Julkaistu: Keskiviikko, 10.6.2009
Viikonloppuna päättyneet Oulun kesäkisat järjestettiin tällä kertaa joukkuekilpailun osalta uudella formaatilla. Ykkösjoukkueiden sijaan pyrittiin kilpailun osallistujista kokoamaan mahdollisimman tasaisia joukkueita. Lauantaisessa kalpakilpailussa tämä tehtiin käsin, sunnuntain florettikilpailussa puolestaan suoraan henkilökohtaisen kilpailun alkuerien tulosten perusteella. Koska floretin joukkuekilpailu jaettiin suuren kokonsa vuoksi kahteen sarjaan, viisitoista parhaiten alkuerissä menestynyttä miekkailijaa muodosti joukkueet A-sarjaan ja loput puolestaan B-sarjaan.
Joukkueiden kärkinimien osalta uusi järjestelmä merkitsi selvästi raskaampaa joukkuekilpailua: joutuivathan he jo ensimmäisistä otteluista alkaen usein kirimään vastustajajoukkuetta kiinni aloittaen ajoittain jopa kymmenen pisteen taka-ajoasemasta.
Ainakin siinä tavoitteessa onnistuttiin, ettei joukkuekilpailussa ollut selviä ennakkosuosikkeja. Joukkueiden erot olivat tällä kertaa huomattavan pieniä, ja esimerkiksi kalvan joukkuekilpailussa pääosa otteluista päättyi niin, että molemmat joukkueet saavuttivat yli 40 pistettä. Ennakkoon olikin hyvin hankala arvioida, mikä joukkueista pärjäisi parhaiten.
Lisäksi pikainen, kisoissa kerätty alustava palaute antoi ymmärtää, että tästä uudesta sekajoukkuejärjestelmästä pidettiin. Moni kommentoi, että motivaatio joukkuekilpailuun oli huomattavasti parempi, kun omalla joukkueella oli selvät mahdollisuudet eikä kärki ollut ennakkoon selvä. Palautetta uudesta järjestelmästä voi kirjoittaa tämän uutisen kommentteihin.
(Teemu Tokola) -
Vaikutti hyvältä
Hieman harmittaa omalta osalta, että ei ottanutkaan osaa kisoihin, olisi ollut kiva koittaa uutta systeemiä. Mielestäni hyvä, että uusia muotoja testataan.
Minna, perjantaina, 12.6.2009 kello 13:00
Ruusan esittämä ongelma ilmentyy vanhassakin mallissa, kesäkisoissa omsilaisia on ollut sekajoukkueissakin eli voisi miettiä, että jos samat joukkueet muodostetaan aina, helposti myös samat henkilöt jäävät ns. hammasta puremaan sekajoukkueeseen. Eikö kuitenkin miekkailuseurana tule taata kaikille omsilaisille mukavat kisat, eikä vain tietylle ryhmälle. Mielestäni kokeiluja kesäkisojen suhteen tulisi jatkaa, odotan mielenkiinnolla ensi vuotta. Mielestäni kesäkisat voisi olla kuten minullekin ennen kisoja sanottiin mukava tapahtuma, jossa tarkoitus on pitää hauskaa, mukava muidenkin seuran jäsenten tulla ottelemaan. Mielestäni systeemin muuttaminen takaa tasapuolisuutta.
Yhdyn kuitenkin siihen, että ennen SM-kisoja joukkue tarvitsee harjoitusta eli Polari voi sitten olla siihen valmistava kisa.Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Minä tykkäsin paljon
Minusta viikonlopun sekajoukkueformaatissa oli paljon hyvää. Itse tykkään tutustua paremmin muiden seurojen miekkailijoihin myös ottelemalla heidän kanssaan samassa joukkueessa - aina ei tarvitse olla niin seurauskollinen tai kuppikuntainen. Mikä tahansa formaatti tarjoaa uutta opittavaa. Minulla ei siis ollut ongelmaa joukkuehengen löytämisessä ei-omsilaisten kanssa, enkä joukkuekilpailussa ajattele niinkään sitä, keitä vastaan pääsen ottelemaan, kuin sitä, keiden kanssa pääsen taistelemaan voitoista.
Katja, torstaina, 11.6.2009 kello 15:07
Sitä, miten sekasarjat käytännössä muodostetaan, voi toki kehittää edelleen. Tarkkaa menetelmää ei välttämättä kannata ilmoittaa jo kilpailukutsussa, vaan muodustustapa kannattaa suhteuttaa osallistujien määrään ja laatuun (kuten seuraan, sukupuoleen, ikään ja kokemukseen) kilpailupäivän alussa. Joskus joukkueet voisi muodostaa niinkin, että vain omsilaiset sekoitetaan keskenään uudenlaisiin joukkueisiin - kyllä minua kiinnostaisi kokeilla sitäkin. Keskeisin pointtini onkin ehkä se, että minusta joukkuekisoissa on varaa kokeilla erilaisia formaatteja eikä jumiutua vain yhteen. Missään tapauksessa ei löydy sellaista formaattia, josta kaikki yksiselitteisesti tykkäisivät yhtä paljon, joten vaihtelu virkistäköön ja monipuolinen kokemus opettakoon.
Minäkään en ole ihan valmis luopumaan Polarin joukkuekilpailusta ainakaan floretissa siksi, että harjoitus oman joukkueen kanssa on tarpeen SM-kisojen takia. Lisäksi minustakin on mahtavaa miekkailla itsensä rikkipoikkikatkikuntoon!Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Toimii, mutta...
Tuonpa hieman vähemmän harrastaneenkin miekkailijan näkökulmaa keskusteluun. Omalla kohdalla viikonloppuinen oli ensimmäinen kokemus joukkuekilpailusta, joten se meni osittain systeemiin tutustumisessa.
Miika, torstaina, 11.6.2009 kello 11:51
A- ja B-sarja systeemi oli omasta mielestäni hyvä ainakin siinä määrin, että pääsi miekkailemaan paljon omantasoisiaan vastaan (vaikkakin veto alkoi olla jo lopussa iltapäivään mennessä).
Joukkuekokoonpanossa komppaan kuitenkin Ruusaa sen verran, että olisin toivonut joukkueen koostuvan oman seuran miekkailijoista; vaikka näinkin oli tosi mukavaa, olisi kuitenki mielekkäämpää kannattaa omaa joukkuetta, jonka kanssa on ennestään treenannut paljon.Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Ihan ok, mutta...
Tavallaan oli ihan kiva systeemi, mutta en kyllä ole tämän uuden tavan suurin fani. Minusta oli sääli olla joukkueessa, jossa oli eri seurasta olevia miekkailijoita, koska se tarkoitti sitä etten päässyt itse ottelemaan heitä vastaan (ja näitä kahta vastaan olisin todella halunnut otella!). Minusta joukkuekisassa, ja etenkin sekasarjana järjestettävässä joukkuekisassa, on kivaa se että pääsee varmasti ottelemaan vierailevia miekkailijoita vastaan. OMS:ilaisia vastaan pääsee mättämään treeneissä ja sisäisissä kisoissa aika paljon muutenkin.
Ruusa, torstaina, 11.6.2009 kello 11:21
Toisekseen, vaikka minulla oli hyvä joukkue, jossa joukkuekaverit olivat kyllä ehdottoman sympaattisia tyyppejä ja kisoissa tutuiksi tulleita, joukkuehenki jäi vähän vajaaksi - ainakin minun kohdalla. Olen ehkä vain yliuskollinen omalle seuralle ja tottunut liian hyvään saadessani aina olla suurinpiirtein samassa joukkueessa, mutta näissä kisoissa ei tullut sellaista fiilistä, että nyt pitää pistää kaikki peliin, jotta meidän joukkue voittaa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun oma hihamerkki meinasi lähteä ottelussa OMS:ilaisia vastaan piti hieman purra hammasta.
Kesäkisat olivat kyllä hyvä tilaisuus tällaisen systeemin testaukseen. Jos tämä aiotaan uusintaa ensi vuonnakin, sen voisi kenties mainita etukäteen kilpailukutsussa.
Mitä Polarin joukkuekisaan tulee, ainakaan floretin joukkuekisasta ei minun mielestäni ole mitään syytä luopua, koska se on hyvää valmistautumista floretin SM-kisoihin. Onhan se raskasta otella ensin henkilökohtainen kisa ja heti perään joukkuekisa, mutta toisaalta minusta on huippua, kun saa koko päivän vaan miekkaillaTämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Toimi hyvin
Minä myös nautin uusitusta systeemistä suuresti. Tosin itse olen varmaan aina muutenkin ollut sekajoukkueissa, joten sinällään se ei ollut uutta. Mutta ainakin lauantain kalvassa joukkueiden tasaisuus oli erittäin onnistunut seikka. Vanhan mallin heikkoutena on perinteisesti ollut tämä vieraiden pienehkö määrä Oulun kisoissa, jolloin on saatu aikaan vain pari varsinaisesti kovaa joukkuetta, jotka ovat sitten olleet muille täysin ylivoimaisia.
Taneli, keskiviikkona, 10.6.2009 kello 23:11
Uudella systeemillä sen sijaan kaikki luullakseni pääsevät nauttimaan enemmän otteluista, koska joka joukkueessa on ainakin suurinpiirtein joku samantasoinenkin vastustaja jokaiselle miekkailija. Ja tosiaankin joukkueiden ns. kärkinimille lykättiin harteille hieman normaalia enemmän vastuuta, koska pienikin epäonnistuminen yhdessäkin osaottelussa saattoi hyvin maksaa koko ottelun. Toisaalta välillä saattoi sitten napsia vaikka 17 pistoa pariin minuuttiin, mitä ei kuitenkaan turhan usein pääse tekemään kisoissa (toivon vaan, etten masentanut liikoja kyseisen tilanteen vastaanottavaa osapuolta).
Riston kanssa olen samaa mieltä siitä, että tämä uusi joukkuekisamalli sopii erityisesti Kesäkisoihin ja sekakisaformaattiin. Polar-kisan osalta voisikin sitten ruveta miettimään, onko joukkuekisa silloin lainkaan tarpeen. Polarissa voisi keskittyä mielestäni pelkkään yksilökisaan jollain sopivan mielekkäällä järjestelmällä. Teemu esittikin muistaakseni jotain sen tapaista kesäkisojen grilli-illassa. Tässä olisi nyt hyvä sauma uudistaa molemmat kisatapahtumat kerralla.
Eli summa summarum, tykkäsin uusitusta joukkuekisaformaatista ja toivon, että sitä tullaan käyttämään jatkossakin. Täsmällistä tapaa muodostaa joukkueet voi vielä miettiä, mutta ainakin tällä kertaa kalpakisaan laaditut joukkueet osoittautuivat tasavertaisiksi. Kisajärjestäjille kiitokset näistä kisoista ja jatkakaa hyvien kisojen pitämistä jatkossakin.Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Sopi Kesäkisojen fiilikseen
Jotenkin tuntui, että tämä systeemi sopi erityisen hyvin kesäkisojen yhteyteen. Pääsihän tässä miekkailemaan joukkueena jotenkin tasavertaisemmalta pohjalta. Lisäksi osallistujille tuli kokemusta erilaisista ryhmistä ja vastustajista.
Risto, keskiviikkona, 10.6.2009 kello 17:40
Olisiko tämä yksi hyvä lisäkonsti profiloida kesäkisoja ja erottaa sitä esim. Polarista? Nythän kesäkisoissa otellaan myös sekasarjoissa, kun Polarissa (ja muissa kisoissa yleensä) periaatteena on jakaa miehet ja naiset eri sarjoihin.Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.
Minä ainakin pidin
Omasta puolestani täytyy sanoa, että pidin kyllä tästä järjestelystä paljon enemmän kuin siitä vanhasta. Aiemmin oli kuitenkin niin, että kullakin joukkueella oli vain 1-2 toista joukkuetta joka oli siinä määrin samantasoinen, että keskinäisestä ottelusta tuli tiukka. Nyt useimmat ottelut olivat tiukkoja.
Teemu, keskiviikkona, 10.6.2009 kello 15:26Tämän viestin kirjoittaja ei ole tunnistautunut.